Nowe pociągi HS PKP Intercity pojadą nie tylko po Polsce. Gdzie jeszcze?
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski podczas targów w Gda?sku przedstawi? szczegó?y dotycz?ce planów narodowego przewo?nika w zakresie HS.

Polska kolej na progu wielkiej zmiany
W ostatnich latach polski sektor kolejowy przechodzi dynamiczną transformację, która nie tylko modernizuje tabor, ale także poszerza zasięg krajowych przewozów na arenie międzynarodowej. Podczas targów transportowych w Gdańsku, Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, uchylił rąbka tajemnicy dotyczącej ambitnych planów związanych z wprowadzeniem do eksploatacji pociągów dużych prędkości (High Speed, HS). To zapowiedź nowej ery w podróżowaniu koleją, która nie ograniczy się jedynie do granic Polski.
Międzynarodowa perspektywa – nie tylko krajowe szlaki
Nowoczesne pociągi HS, które mają wkrótce zasilić flotę narodowego przewoźnika, zostaną dopuszczone do ruchu nie tylko na polskich torach. Kluczowym elementem strategii jest uzyskanie homologacji w kilku europejskich państwach, co umożliwi realizację bezpośrednich połączeń z największymi ośrodkami na Zachodzie. Obecnie trwają prace nad pozwoleniami na eksploatację w Niemczech, Francji, Belgii, Czechach oraz Austrii. To krok, który znacząco zwiększy mobilność, otwierając przed pasażerami PKP Intercity nowe horyzonty podróżowania.
Poznań jako serce nowej sieci połączeń
Wśród planowanych tras pierwszego etapu wdrożenia pociągów dużych prędkości szczególne miejsce zajmuje Poznań. Miasto to ma stać się jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych, łączącym zarówno kierunki zachodnie, jak i północne. Co dwie godziny z Poznania będą odjeżdżać pociągi do Szczecina oraz Berlina, czyniąc z tego miasta strategiczny punkt na mapie kolejowej Europy Środkowej. Nie zabraknie także częstych połączeń krajowych – do Wrocławia kursy będą odbywać się co godzinę, co znacznie ułatwi podróże między największymi aglomeracjami w kraju.
Infrastruktura szybkiej kolejowej rewolucji – linie Y i CMK Północ
Realizacja nowego rozkładu jazdy i wprowadzenie pociągów HS opierać się będzie na istniejących już, a zarazem nowoczesnych trasach, takich jak linia Y oraz Centralna Magistrala Kolejowa Północ (CMK Północ). Łącznie to około 800 kilometrów torów zaprojektowanych z myślą o prędkościach do 350 km/h, co stawia Polskę w gronie krajów europejskich inwestujących w szybkie kolejowe połączenia. W perspektywie średnioterminowej przewidziane jest również wykorzystanie linii przystosowanych do prędkości 250 km/h, na przykład w ramach projektu Rail Baltica, który będzie stanowić ważne uzupełnienie obecnej floty i usług PKP Intercity.
Zróżnicowana flota dla zróżnicowanych potrzeb
Janusz Malinowski podkreślił, że przyszła oferta przewoźnika zostanie oparta na zróżnicowanym taborze. Obok nowych pociągów HS, pasażerowie nadal będą mogli korzystać z dobrze znanych składów Pendolino, a także z nowoczesnych pociągów piętrowych i klasycznych składów wagonowych. Taki miks umożliwi elastyczne dopasowanie do oczekiwań różnych grup podróżnych oraz optymalne wykorzystanie dostępnej infrastruktury. W planach jest też znaczny wzrost pracy eksploatacyjnej – z obecnych około 85 milionów pociągokilometrów do docelowych 120 milionów w roku 2035, co świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu na szybkie i komfortowe podróże koleją.
Korzyści dla pasażerów i pozytywne skutki dla kraju
Wprowadzenie pociągów dużych prędkości i rozszerzenie sieci połączeń o kierunki zagraniczne przyniesie wiele korzyści nie tylko dla samych podróżnych, ale także dla całego kraju. Skrócenie czasu przejazdu między kluczowymi miastami, zwiększenie konkurencyjności kolei w stosunku do transportu drogowego i lotniczego oraz wzmocnienie pozycji Polski w europejskiej sieci transportowej to tylko niektóre z wymiernych efektów tej inwestycji. Dzięki temu podróże staną się bardziej przyjazne, a dostęp do głównych ośrodków gospodarczych i kulturalnych w Europie – szybszy i wygodniejszy.
Nowa jakość i wizja na przyszłość
Plany przedstawione przez prezesa PKP Intercity to element szerszej strategii, która ma na celu nie tylko modernizację polskiej kolei, ale przede wszystkim budowę nowoczesnego, zintegrowanego systemu transportowego wpisującego się w europejską sieć TEN-T. Dynamiczny rozwój kolei dużych prędkości jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania społeczne oraz wyzwania związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Polska zamierza stać się krajem, w którym kolej będzie nieodłącznym elementem codziennego życia, oferującym szybkie, komfortowe i ekologiczne podróże.
Co dalej?
Choć wiele szczegółów dotyczących wdrożenia nowych pociągów HS pozostaje jeszcze do dopracowania, jasne jest, że nadchodzące lata przyniosą prawdziwą rewolucję w sposobie podróżowania koleją. PKP Intercity stawia na rozwój i innowacje, które mają uczynić z polskiej kolei konkurencyjny i atrakcyjny środek transportu na rynku europejskim. Już wkrótce pasażerowie będą mogli korzystać z nowych tras, łączących Polskę nie tylko z sąsiadami, ale również z głównymi metropoliami Europy Zachodniej. To zapowiedź fascynującej przyszłości, która zaczyna się właśnie teraz.